Tuesday, July 29, 2008

MERCIFUL DR

These are the attitudes that a doctor must have in their daily practise. I pick it up from Prof Zabidi (Pediatric Speacialist) During Bedside manner teaching for bioethics block. So friends, have we practiced it all? I think we should start installing this feeling software into our heart device and run the application now

M-Mercy
E-empathy
R- Respect
C-Compassion
I-Integrity (confidentiality)
F- Feeling
U- Understanding
L- Love


D- Dignity
R- Reliable

Sunday, July 27, 2008

Sidang sampah

Aku sempat mengikuti rakaman sidang DUN Negeri Perak, Mesyuarat kedua penggal pertama. Mungkin sudah agak terlewat untuk ku memberikan komentar memandangkan ia sudah agak lama berlalu tapi aku tetap ingin berkongsi rasa kekecewaanku dengan para pembaca.

Apa yang boleh aku komen ialah, aku kecewa dengan perjalanan DUN tersebut. Penuh dengan kekecohan dan ketidakmatangan insan bergelar YB. Aku tertanya diri sendiri, inikah mentaliti wakil rakyat yang dipilih dalam PRU 12 baru-baru ini. Bercakap atas dasar emosional semata-mata tanpa hujah yang konkrit. Penuh dengan kebiadaban, celaka dan sial. Tidak hormat kepada Speaker dewan selaku ketua mesyuarat dan juga biadap kepada Menteri Besar selaku ketua Kerajaan.

Politik perkauman masih lagi kedengaran. Mencari sedikit ruang untuk memainkan sentiviti serta membangkitkan kembali kepopularitian masing-masing. Tidak kurang juga kedengaran suara mak cik -makcik yang agaknya sebelum ini biasa bertelagah dengan jiran dikampung maka dia menggunakan nada yang sama di dewan. Macam budak-budak pun ada. Mungkin ada pihak yang masih belum menerima hakikat kerana menjadi pembangkang setelah sekian lama menjadi kerajaan. Mungkin mereka tidak biasa berada di bawah sehingga mereka lupa bahawa kuasa mereka telah pun ditarik.

Dalam kekecohan dewan, aku terkedu dengan kebangkitan seorang YB cina yang meminta semua YB bertenang dan berfikir tentang objektif sebenar mesyuarat serta peranan yang sepatutnya dimainkan oleh seorang YB. Kelakar juga bila mendengar sindiran YB tersebut yang meminta semua bertenang. Maklumlah sidang berlangsung pada hari JUMAAT.

Bagiku, politikus sudah bertukar menjadi tidak ubah seperti makhluk yang melompat di hutan, terpekik terlolong. Membazirkan masa serta berlagak seperti jaguh kampung.

Prestasi Speaker Dewan juga amat memalukan kerana gagal menjalankan tanggungjawab sebagai ketua mesyuarat, membiarkan kepala dipijak-pijak serta rela dimaki.

Kesimpulannya ialah, sidang ini sangat teruk. Baik wakil rakyat mahupun speaker dewan. Ketidakmatangan, kebodohan, kelemahan dan kebiadaban masih berlaku.

Sekiranya kita ke hutan, di waktu pagi sering kita terdengar jeritan ungka dan beruk yang bergempita sehingga memeritkan telinga. Dan sekiranya berada di dewan, suara-suara sebeginilah yang memeritkan telinga.

Saturday, July 26, 2008

OPEN LETTER CONCERNING DATUK SERI DR. ANWAR IBRAHIM

Taken from Islamica magazine

In the Name of Allah, the Compassionate, the Merciful

May Peace and Blessings be upon the Prophet Muhammad and his kin

“ … [M]ake peace between them justly, and act equitably. Lo! Allah loveth the equitable. / The believers are naught else than brothers. Therefore make peace between your brethren and observe your duty to Allah that perhaps ye may obtain mercy.” (The Holy Qur’an, Al-Hujurat, 49:9-10)

OPEN LETTER CONCERNING DATUK SERI DR. ANWAR IBRAHIM

Al-Salaamu ‘Alaikum wa Rahmatullah wa Barakatuhu,

We, the undersigned, believe the honorable brother Datuk Seri Dr. Anwar Ibrahim to be of the highest ethical and moral integrity, a devout Muslim and a devoted father and husband. He is universally recognized as an advocate for justice and fairness, and he has a long history of promoting Islam and championing Islamic ethical and charitable causes.

We are deeply concerned about the physical safety and freedom of our respected brother Datuk Seri Dr. Anwar Ibrahim. We are troubled by the unsubstantiated and clearly scurrilous claims made against him and his character. Allah says in the Holy Qur’an:

“O ye who believe! Shun much suspicion; for lo! some suspicion is a crime. And spy not, neither backbite one another. Would one of you love to eat the flesh of his dead brother? Ye abhor that (so abhor the other)! And keep your duty (to Allah). Lo! Allah is Relenting, Merciful.” (The Holy Qur’an, Al-Hujurat, 49:12)

Our beloved Malaysia is today one of the leading countries of the Muslim Ummah. It is an example of a successful modern Islamic country, and in many ways a model and example for other Muslim countries. This has been due to the Grace of Allah and then largely to the historical and invaluable efforts and contributions made by Tun Dr. Mahathir Mohammed and Prime Minister Datuk Seri Abdullah Badawi (among others). Every Muslim who knows anything about Malaysia is proud and appreciative of these efforts. Equally, every Muslim who knows Malaysian politics is appreciative of the formidable political courage in leadership exhibited by Tun Dr. Mahathir Mohammed during his time as Prime Minister of Malaysia and of the example of personal piety and forbearance that Prime Minister Datuk Seri Abdullah Badawi has given the Ummah today.

Indeed, perhaps precisely because of Malaysia’s prominence within the Ummah and the world, we would like to point out that the global Muslim community is paying close attention to the way our respected and honorable brother Dr. Anwar Ibrahim is treated. We have no wish to interfere in the internal politics of Malaysia, or in civil and criminal accusations within the country, which we reiterate are ultimately the business only of the Malaysian state and people. However, the spectacle, ten years ago, of our respected brother Datuk Seri Dr. Anwar Ibrahim sitting patiently in court after having been personally and illegally beaten up by then Police Chief of Malaysia is still fresh within our minds as a travesty of justice and impartiality under the law in a leading Muslim country. We are all still ashamed of that image, which will ever be indelibly engraved in our memories. So we remind our bothers in Malaysia that our beloved Prophet Muhammad (may the peace and blessings of Allah be upon him) said that justice is the very goal of government in Islam. And Allah Himself says in the Holy Qur’an:

Say: My Lord enjoineth justice …” (Al-A’raf, 7:29)

Thus we feel that we have a right — and indeed, an obligation under Islam — to strongly urge the Malaysian authorities to facilitate a swift, transparent and just resolution to this issue and resolutely ensure the safety, freedom and physical well-being of our honorable and respected brother Anwar Ibrahim. Allah says in the Holy Qur’an:

The Truth is from thy Lord (O Muhammad), so be not thou of those who waver.” (Al-Baqarah, 2:147)

Moreover, given the political implications of the timing of this latest incident; given the political undertones of the previous incidents of similar accusations made in 1998 — which led to the wrongful incarceration of Dr. Anwar Ibrahim for six years, and that have since been publicly refuted in the highest Malaysian court of law — and given the proven questionable nature of the authorities involved in the investigation, we feel morally obliged to also state our deep concern about the prospects of true justice for Anwar Ibrahim in the current authorities in the police and prosecution departments (whose leadership was personally involved in Dr. Anwar Ibrahim’s previous unjust accusations) without deliberate, careful, impartial and independent political oversight. Allah says in the Holy Qur’an:

Lo! Allah enjoineth justice and kindness, and giving to kinsfolk, and forbiddeth lewdness and abomination and wickedness. He exhorteth you in order that ye may take heed.” (Al-Nahl, 16:90)

Finally, we are morally obliged as Muslims to also point out that our religion and our beloved Prophet Muhammad (may the peace and blessings of Allah be upon him) regard false accusations in these matters to be of extremely grave consequence. In fact, under Islamic Law, accusations of this magnitude that are not substantiated by four eye-witnesses of impeccable character (such as did not occur neither with these accusations nor with the previous ones) incur severe legal punishment only for the accusers themselves. Perhaps what is most insidious and disturbing, however, is the likely malevolent and slanderous intent behind these attacks on the moral character of our brother Dr. Anwar Ibrahim. Allah says in the Holy Qur’an:

“When ye welcomed it with your tongues, and uttered with your mouths that whereof ye had no knowledge, ye counted it a trifle. In the sight of Allah it is very great. / Wherefor, when ye heard it, said ye not: It is not for us to speak of this. Glory be to Thee (O Allah)! This is awful calumny. / Allah admonisheth you that ye repeat not the like thereof ever, if ye are (in truth) believers.” (The Holy Qur’an, Surat Al-Nur, 24:15-17)

However, we have complete trust in Allah and so remain hopeful that the highest political authorities in Malaysia will, in sha Allah, secure an honest and just outcome to this deeply troubling situation. Allah says in the Holy Qur’an:

    “Let there arise from you a band of people who invite to goodness, and enjoin right conduct and forbid wrong. Such are they who are successful.” (Aal-‘Imran, 3:104)

Wal-Salaamu ‘Alaikum wa Rahmatullah wa Barakatuhu.

Click here to endorse the open letter

Signed by (in Alphabetical Order of First Names):

Dr. Abubaker Al-Shingieti

President, American Muslims for Constructive Engagement (AMCE)

Prof. Dr. Akbar Ahmed

Ibn Khaldun Chair of Islamic Studies, American University, Washington DC; Former Pakistani High Commissioner to the UK

Shaykh Al-Habib Ali Zain Al-Abidin Al-Jifri

Founder and Director, Taba Institute, United Arab Emirates

Mr. M. Ali Lakhani

Founder and Editor of Sacred Web: A Journal of Tradition and Modernity, Canada

Dr. Anas Al-Shaikh-Ali

Chair, Association of Muslim Social Scientists UK

Academic Advisor, International Institute of Islamic Thought, London

Ms. Amina Rasul

Lead Convenor, Philippine Council for Islam and Democracy, Mandaluyong City, Philippines

Prof. Dr. Aref Ali Nayed

Muslim Scholar, Libya; Senior Advisor, Cambridge Interfaith Program, Faculty of Divinity, Cambridge University; Former Professor, Institute for Islamic Thought and Civilization (ISTAC), Kuala Lumpur, Malaysia

Ms. Asma Mirza

President, MSA National (USA)

Asst. Prof. Dr. Caner Dagli

College of the Holy Cross, Worcester MA, USA

H.E. Shaykh Prof. Dr. Mustafa Cerić

Grand Mufti and Head of Ulema of Bosnia and Herzegovina

Prof. Dr. Din Syamsuddin

President, Central Board of Muhammadiyah, Indonesia

Mr. Eboo Patel

Founder and Executive Director, Interfaith Youth Core, USA

Ms. Farah El-Sharif

President, Muslim Students Association, Georgetown University, USA

Shaykh Faraz Rabbani

Hanafi Scholar; Instructor, The Razi Institute, Canada

Dr. Faroque Khan

Chairman, Islamic Center of Long Island, NY, USA

Prof. Dr. H.R.H. Prince Ghazi bin Muhammad bin Talal

Chairman of the Board of the Royal Aal al-Bayt Institute for Islamic Thought, Jordan

Shaykh Salih bin Sultan Ghalib Al-Quaiti

Hadramaut, Yemen

Mr. Hasan (Charles) Le Gai Eaton

Writer on Islam, UK

Dr. Ibrahim Kalin

Director, SETA Foundation, Ankara, Turkey; Asst. Prof. Georgetown University, USA

Prof. Dr. Ingrid Mattson

President, The Islamic Society of North America (ISNA)

Intisar Rabb, Esq.

Princeton University

Dr. Jamal Barzinji

Vice-President, International Institute of Islamic Thought, USA

Dr. Jonathan Brown

Assistant Professor, University of Washington, USA

Dr. Marve Kavakci

George Washington University

Dr. Mohammad Fadel

Assistant Professor of Law, University of Toronto, Canada

Dr. Mohamed Bechari

President of the National Federation of Muslims of France (FNMF); Secretary-General of The Islamic European conference (EIC/CIE); Vice-President of the Foundation of Islamic Works of France (FOI); President-Rector de of the Avicenna Institute (IASH), France

Mohamed H. Marei

Founder and Director, Qasid Institute, Jordan

Hafiz Moez Masoud

Host of Al-Tariq Al-Sah television show, Cairo, Egypt

H.E. Amb. Dr. Murad Hofmann

Author and Muslim Intellectual, Germany

Mr. Musa Saket

Chairman of the Board, Al-Salam Audio Media (Hayat Fm), Jordan

Prof. Dr. Mustapha Cherif

Muslims Intellectual; Former Minister of Higher Education and Former Ambassador, Algeria

Prof. Dr. Muzammil H. Siddiqui

Islamic Scholar and Theologian; Chairman of the Fiqh Council of North America, USA

Dr. Nabil El-Sharif

Editor- in-Chief, Al-Dustour Daily Newspaper, Jordan

Mr. Nihad Awad

National Executive Director, Co-Founder

Council on American-Islamic Relations (CAIR), USA

Shaykh Nuh Ha Mim Keller

Author and Educator, Jordan

Dr. Seyyed Reza Shah-Kazemi

Author and Muslim Scholar, UK

H.E. Prof. Dr. Rusmir Mahmutcehajic

Professor, Sarajevo University; President of the International Forum Bosnia; Former Vice President of the Government of Bosnia and Herzegovina

Prof. S. Abdallah Schleifer

Distinguished Professor, The American University of Cairo; Founder and former Director of the Adham Center for Journalism (AUC); former Washington DC bureau chief Al Arabiya News Channel

Dr. Sayyid Syeed

ISNA Secretary-General, USA

Dr. Sherman A. Jackson

Arthur H. Thurnau Professor of Near Eastern Studies, University of Michigan; Co-Founder The American Learning Institute for Muslims, USA

Mr. Sohail Nakhooda

Editor-in-Chief, Islamica Magazine

Prof. Dr. Sulayman S. Nyang

Howard University, USA

Dr. Tawfik Awji

Beirut Islamic University, Lebanon

Dr. Yusuf Islam

Composer and Philanthropist, Islamia Schools Trust, London, UK

Dr. Yousuf Zia Kavakci

Director Islamic Association of Northern Texas and Member Fiqh Council of North America.

July 2008 CE; Rajab 1429


Thursday, July 24, 2008

Tak Perlu tambah nama jalan dalam bahasa cina dan india.

Aku membantah sekeras-kerasnya cadangan yang dikemukakan oleh exco kerajaan tempatan negeri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow untuk menambah nama jalan dari tulisan rumi melayu sahaja kepada tulisan rumi melayu, india dan cina. Tidak perlu lah berbuat demikian. Adakah dengan menggunakan papan tanda jalan dalam tulisan rumi melayu sahaja maka ia bererti hak dan martabat mereka di ‘jatuh’ kan.

Perkara 152, Perlembagaan Malaysia telah mengangkat martabat Bahasa Melayu dan membenarkan pembelajaran bahasa ibunda kaum lain membuktikan toleransi yang cukup dinamik sekali. Ketinggian martabat Bahasa melayu yang ditetapkan perlembagaan tidak sepatutnya diganggu gugat oleh mana-mana pihak. Perkara 152 ini juga telah dijamin dalam Perlembagaan Malaysia, Perkara 159 (5) mengatakan bahawa akta ini tidak boleh diubah melainkan persetujuan Majlis Raja-Raja. Oleh yang demikian, penterjemahan nama-nama jalan ke bahasa lain tidak sepatutnya dilakukan.

Hujahnya cukup ringkas sahaja. Rasanya semua rakyat Malaysia kita ni pandai berbahasa rumi Melayu. Apakah yang mendesak kita untuk menukarkan papan tanda nama ini? Adakah ada penduduk Malaysia yang tidak pandai berbahasa Melayu. Sekiranya ada pun, kita tak perlu tukar papan tanda jalan tetap sebaliknya kita usir sahaja orang yang tak pandai berbahasa melayu tu Buat malu je jadi rakyat Malaysia tapi tak tahu bahasa ibunda sendiri. Pelancong yang datang bertandang ke Malaysia dari negara Cina dan India pun rasanya tak menghadapi masalah. Maklumlah, mereka pun boleh membaca dalam tulisan rumi.

Kalau kita tengok di negara lain seperti China, Korea dan Arab, paling toleransi pun mereka akan tambah papan tanda sedia ada dengan tulisan rumi berbahasa Inggeris. Iya la kan. Itu munasabah la sebab bukan semua orang tahu baca tulisan cina, Korea dan Arab.

Jadi kesimpulannya senang sahaja iaitu TAK PERLU TUKAR. Katakan TAK NAK .

Come on la DAP, tak sampai satu penggal lagi memerintah, dah buat benda-benda macam tu. Kononnya nak tunjuk hebat.

Kepimpinan Tok Guru Nik Ab Aziz

Dengan izin Allah, aku diberi peluang untuk bermuzakarrah panjang lebar dengan seorang rakan se-batch. Kami sememangnya telah lama tidak berbual panjang atau keluar makan di luar bersama-sama. Jadi kesempatan yang ada kami isi dengan makan-makan sambil berbincang tentang pebagai isu.

Banyak yang dibincangkan, dari isu politik kampus, politik Malaysia, Dakwah dan Tarbiyyah, Fiqh, Jemaah dan sehinggalah ke isu kepimpinan Tok Guru. Beliau bertanyakan pendapatku mengenai tokoh agung ini.

Bagiku, Tok Guru ialah benteng terakhir ulamak dalam pimpinan PAS. Sehingga ke hari ini aku masih belum dapat melihat siapa yang dapat menggantikan beliau kelak. Bagiku, Ulamak seolah-olah sudah hampir pupus dalam PAS kerana mereka kini telah meletakkan politik sebagai perjuangan melebihi perkara lain. Bahkan bagiku juga, Presiden PAS juga bukan lah Ulamak. Mungkin hanya sekadar seorang alim dalam bidang agama.

Bagiku, Tok Guru mencerminkan keperibadian Rasulullah S.A.W. Memang Beliau tidak boleh disamakan dengan Rasulullah yang amat sempurna. Akan tetapi, kehidupan dan pemerintahan Tok Guru amat mirip dengan apa yang diajarkan oleh Rasul junjungan. Hal ini sedikit-sebanyak telah membantu dakwah Islamiyyah apabila non muslim sendiri dapat melihat ketelusan Tok Guru yang mengamalkan suruhan agama.

Sesungguhnya beliau adalah idolaku. Walaupun merasmikan majlis anjuran bukan Islam, beliau tetap membawakan mesej-mesej berharga dari Al Quran serta menyeru kepada perpaduan.

Sikapnya yang suka merendah diri, berteduh di pondok buruk walau diberi mahligai indah, menghidang teh kepada tetamu bahkan menginfakkan gaji yang diterimanya ke jalan kebajikan dan parti. Itulah kualiti yang sukar untuk dilihat dalam kalangan Pejuang PAS masa kini.

Cuma, aku juga sedikit terkilan apabila Beliau menolak muzakarrah dengan UMNO. Bagiku, Muzakkarah bukan bererti membentuk perikatan dengan UMNO seperti yang pernah dilakukan pada tahun 1974. Tetapi Muzakarrah itu lebih kepada pembentukan persefahaman dalam membangunkan Islam. Ya, membangunkan Islam dan bukannya sekadar membangunkan ‘Melayu’ kerana itulah tuntutan agama. Tapi aku percaya bahawa Tok Guru mempunyai alasan tersendiri serta ada prinsip beliau yang lebih berharga dari sebuah pertemuan retorik.

Apa-apa pun, beliau lah pemimpin agung setakat ini. Disayangi pengikutnya bahkan disanjungi lawannya. Tidak pernah mendiskriminasi tanggungjawabnya sebagai pemimpin walau kepada mereka yang membencinya. Itulah contoh pemimpin agung. Semoga kebaikannya membawa beribu rahmat.

Wednesday, July 23, 2008

Seminar Memahami A Sunnah


tarikh: 16 ogos

tempat: DK6, Usm Kubang Kerian kelantan
masa 8-430ptg
yuran rm15 bg plajr ipt

Penceramah:

1) Dr abdul Basit-pondok sg durian

2) SS Dr Mohd Asri-mufti perlis

3) Prof Madya Dr Johari Mat-KIAS

4) Maulana Asri-pusat pngajian darul kautsar

Utk pndaftran sila hubungi
097663288/0123896584/0199731357
mai kita daftar ramai2!!!!




Monday, July 21, 2008

Bantuan daripada Allah.


Alhamdulillah aku baru sahaja balik daripada kursus FCR phase II kat Saba Islamic Media. Sepanjang di sana aku rasakan betapa Allah banyak sangat membantu aku disepanjang perjalanan. Sebelum ini memang aku banyak kali ke KL tapi berteman. Tak pun, sampai je kat Pudu atau Hentian Putra mesti ada orang datang jemput. So, aku memang tak pernah ambil pusing pun pasal jalan-jalan kat KL ni

Tapi, bermula dari hari jumaat hari tu, memang fully independent la. Turun je dari Hentian Putra, terus amik KTM Komuter ke KL Sentral. Kat sana, blur juga awal-awal nak cari bus stop untuk ke Taman Desa (Rumah Mak Saudara). Pusing punya pusing last sekali jumpa la. Rupa-rupanya kat depan KL Sentral tu je. Sepanjang tunggu bas tu, aku kadang-kadang terfikir juga. Pelik dan Tertanya-tanya. Ramai warga kota yang menunggu bas bersama-samaku dari pukul 6.30 petang dan setelah sampai ke destinasi, waktu maghrib dah habis. Entah bila mereka solat. Ataupun, mereka juga musafir sepertiku. Entah lah, tak berani aku nak fikir.

Malam tu, aku resah juga sebab blur macam mana nak pergi ke Setiawangsa. Mak saudara aku dan husband dia tak tahu dan aku juga sms beberapa kawan tapi semua blur macam mana nak pergi sana. Dalam kekalutan tu, entah macam mana aku tiba-tiba je teringatkan Allah dan secara automatik ku minta pertolongannya. Kemudian aku pergi solat Jama’ dan Qasar dan lepas Solat tu terus Tuhan bagi idea suruh aku explore handset aku. Rupa-rupanya aku pernah save map dan panduan perjalanan LRT, Star, dan Komuter. Duduk beberapa ketika pula, seorang lagi bapa saudara aku yang juga berada di KL telefon suruh pergi KL Sentral untuk ambil LRT ke sana.

Esoknya, Alhamdulillah senang je berjalan. Kalau aku nak termasuk jalan salah tetiba je aku rasakan hati ni suruh berhenti. Kadang-kadang mesti ada orang call dan lepas tu aku diberitahu jalan yang betul. Pelik kan.

Waktu nak balik petang semalam pun, aku blur lagi. Mujur Pak cik Salleh (peserta FCR II) bagitau serba sedikit. Suruh aku turun kat Masjid Jamek dan ambil tren daripada situ. Aku kemudiannya berjalan dan terus melangkah kemana sahaja kaki aku bawa aku tapi Alhamdulillah jumpa pula dengan seorang India. Dia beri panduan dan sepanjang perjalanan lebih kurang 7 minit dari Masjid Jamek ke PWTC, kami berbual mesra walaupun tak pernah kenal sebelum ni.

Akhirnya sampai la ke destinasi. Tapi jam baru pukul 7.30 malam. Bas pukul 11. Boring nya tunggu. So aku pun pergi tinggal beg kat tempat simpan barang dan ergi buat Solat Jama dan Qasar Maghrib dan Isya’.

Lepas tu pergi lepak-lepak kat satu shopping complek bersebelahan dengan Hentian Putra. Kat sana, aku pekena Dark Mocha Choc Ice Blend+cream kat Starbuck. Pergh, RM 14.70 tu segelas. Dah la sikit.

Sepanjang kat shopping complex tu, dapat la lihat bermacam-macam aneka daging mentah yang boleh bergerak. Macam-macam warna ada. Putih, Sawo matang, Hitam. Kebanyakan dari spesies cina dan foreigner tapi agak ramai juga daging bergerak dari spesies Melayu. Agak memalukan betul. Bukan nak menghukum, tapi cover-cover la sikit. Kalau dah semua dedah, apa lagi yang nak disimpan untuk bakal suami nanti. Dah jatuh dah saham korang. Memang la lelaki suka tengok, duk usha sampai juling biji mata. Tapi 70% mata-mata yang memandang tu tak sudi nak ambil mereka sebagai isteri. Yang selebihnya tu bangang kot. Ye la, boleh mereka berkongsi pandang tubuh bini dengan orang ramai. Ish, kalau aku, tak nak la.

Beristighfar panjang aku menahan nafsu dari memakan diri. Ye lah, secara jujurnya tanpa berselindung. Aku ni manusia normal. Memang la terasa bahang kepanasannya bila melihatkan benda-benda sebegini. Kepada Muslimah kesayangan agama kat luar tu. Pandai-pandai la cover sikit. Jangan nak pakai display je. Ingat korang ni handset atau lain-lain gadjet ke yang boleh di ‘display’ seseka hati.

Ya Allah,
Jauhkanlah Ibuku, Adik-Adikku dan Keluargaku,
serta bakal Isteriku dan anak-anakku kelak,
Dari budaya daging mentah bergerak ni,
Terlalu jijiknya Ya Allah,
Perkenankanlah Ya Allah.

Ameen

Thursday, July 17, 2008

Kematian yang mengintai di setiap detik.

Lepas maghrib tadi, aku sempat ke wad 2 Intan (surgery) dengan Abg Aji. Lepas clerk case dan baca folder patient kitorang join Muis buat P.E dekat sorang pak Cik yang ada renal mass. Entah macam mana, rupanya patient kat depan katil pak cik tu meninggal. Nurse datang selimut badan dia dan tak lama kemudian datang la attendan hospital bawa troli putih bertutup untuk usung mayat tu. Tak semena-mena badan aku menggeletar dan kaki pun rasa ringan je. Tu la First time org mati kat dalam wad yang aku saksikan sepanjang dua tahun aku bergelar medical student. Sebelum ni ada la patient yang kena pulmonary embolism then progress to respiratory failure kat wad 7S. Tapi masa aku kat sana tu, Dr sempat resuscitate tapi keadaan dia tenat la. Aku sempat tenangkan keluarga dia masa tu. Dan Dr pun dah suruh aku ucap dua kalimah syahadah kat telinga mak cik tu. Masa aku balik dari wad, dia masih bergantung pada ventilator machine.

Lepas tengok patient yang meninggal kat wad 2 Intan tu, aku terus tiba-tiba teringat beberapa kemalangan yang hampir meragut nyawa aku. Terus aku rasakan yang rupanya maut ni dekat je. Tunggu masa dan ketika sahaja untuk nyawa ini diambil kembali oleh Tuhan yang Maha Esa.

Masa aku kecil dahulu, pernah aku hampir mati lemas sewaktu bermain air banjir kat lubuk. Nasib baik mak saudara aku selamatkan.

Masa darjah 3 or something, jatuh longkang yang sangat dalam di mana dasarnya dipenuhi batu-batu.Masa tu tengah pening sebab demam teruk tapi meragam nak keluar jalan-jalan. Tengah jalan tu, tersadung pili bomba then jatuh. Muka habis berdarah, tangan patah. Mujur tuhan selamatkan sebab kalau tengok dengan cara jatuh dan ketinggian longkang tu, harus-harus jadi arwah.

Masa darjah empat, aku bermain-main kat rumah kawan aku yang dalam proses pembinaan. Dia buat rumah dua tingkat. Kami naik ketingkat dua rumah. Entah macam mana lantai tu roboh. Nasib baik sempat berpegang kat palang. Selipar je yang jatuh ke bawah.

Lepas tu, masa nak naik form 2, aku lumpuh tanpa sebab. Berminggu terlantar kat hospital. Masa depan pun seakan kela. Ye la, masa tu bidang orthopedic tak berapa berkembang lagi kat Malaysia. Doktor nak buat Lumbar Puncture tapi mak tak bagi.

Masa tingkatan 5, dua kali aku hampir accident. Nyaris-nyaris kena langgar dengan kereta. Satu lagi hampir langgar tiang lampu sebab nak elakkan bas.

Masa first sem 2nd year medic, aku dgn aliff ridzwan accident. Pegi langgar kereta Merc. Masa jatuh tergolek atas lantai tu, terbayang dah bab-bab mati. Tapi nasib baik, Allah bagi luka dekat lutut je. 10 jahitan juga kena. Sem 2 Medic 2nd year accident lagi. Kali ni dengan Fazli. Saje-saje pergi langgar ruangan pejalan kaki kat tepi jambatan. Patah gigi, tapi masa bangun tu, tiba2 je lori transformer muncul. Betul-betul dia berhenti dalam dua meter je. Terkejut sangat-sangat sampai terus berdebar.

Semasa 2nd year medic juga dalam satu malam aku hampir accident sebanyak dua kali. Dua2 dengan kereta kat depan USM. Tapi tak sampai masa lagi.

Entah lah, tak mustahil kalau aku bangun keesokan harinya, aku dah berada kat dalam tanah dah. Dah kena soal dan pukul dengan Malaikat Mungkar dan Nakir. Tak siapa boleh ramal bila saat kematian seseorang. Dulu aku selalu cakap, aku tak takut mati. Bangga la konon-kononnya. Tapi sekarang, Takut sangat bila fikir bab-bab mati ni. Rasanya aku belum bersedia untuk mati lagi. Tapi kalau ajal menjemput, apa kita boleh buat?

Wednesday, July 16, 2008

Kepada YB Halimi

Berikut adalah komen perdamaian yg aku tulis kepada YB Halimi dalam post terbaru blognya[klik disini]


Kepada abang halimi,

izinkan aku memanggilmu mi sebab itu panggilan yg biasa digunakan setiap kali kita bertemu. ingatlah, antara kita tidak pernah ada permusuhan, kita masih boleh bergelak dan berjenaka setiap kali bertemu tapi dalam sesetengah hal memang kita berbeza pendapat dan pandangan. Itu juga berlaku pada zaman sahabat di mana pada hakikatnya mereka berperang tetapi bila tiba waktu solat mereka teguh dalam satu jemaah dan saling merapatkan saff.

segala kebaikan yang ko lakukan, aku x pernah nafikan. cuma secara jujurnya aku tidak berpa suka dengan methodologi yg ko gunakan. ko memanipulasi fakta. aku takkan tulis benda yang aku x alami sendiri, tapi berkenaan memorandum tu, memang jelas apa yang ko tulis terlampau bercanggah dengan apa yang sebenarnya berlaku. begitu juga kebanyakan tuduhan yg ko lemparkan, semuanya jatuh atas kepala ko sendiri.

aku tak nak ulas panjang. Macam ni lah mi. Ko berhentilah kutuk org x tentu fasal tanpa asas yang kukuh, dan x cuba nak menangi sokongan mahasiswa dengan cara kotor nescaya kita akan dapat bekerja bersama-sama dengan lebih baik. percayalah mi, lagi banyak benda kau tulis, lagi banyak orang akan hentam ko balik. sama2 la kita buat kerja bermanfaat tanpa dipengaruhi pihak2 tertentu dan janganlah kita bias pada satu fahaman atau jabatan tertentu. berlaku adil lah kita. Berhenti lah menceritakan aib org nescaya org akan berhenti memandang aib mu dan menyayangi mu dan menghormati mu.

Pasal alif, ko sedia maklum yg dia adalah ketua ko. Ko wajib taat dia walaupun dia lebih muda drpd ko. mgkin ada keputusannnya yg x matang maka menjadi tanggungjawab ko utk menasihatinya. tapi selagi mana keputusannya x bertentangan dengan agama, maka selagi itulah ko kena hormat.

Ingatlah mi, ini adalah satu tulisan perdamaian. pergaduhan tak kan membawa apa2 kebaikan. Jika kita boleh berbual mesra dan berjenaka di luar maka apa salahnya kita berbaik2 dalam alam maya dan berbahas dengan cara yang matang. cara seperti org dewasa bukannya budak2. tak guna kita jadi pemimpin kalau x mampu tunjukkan contoh yg baik pada pengikut2 kita. Tak guna kita amalkan kidup berpuak-puak. sepatutnya sudah tidak timbul lagi istilah aspirasi vs pro M. jangan biarkan ia dicemari. ko pun jangan lah terlampau duk pikir bab politik sgt. pandai2 lah utk ketepikannya demi agenda yg lebih penting

Salam perdamaian....

Tuesday, July 15, 2008

Debat Anwar-Shaberi

Debat bertajuk ‘Hari ini bentuk Kerajaan, esok harga minyak turun’ di antara Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan Dato’ Shabery Chik merupakan debat yang cukup matang sekali. Masing-masing mempunyai hujah tersendiri.

Aku cukup terhibur dengan gaya pengucapan Dato’ Shabery. Dia mempunyai kehebatan tersendiri. Maka tidak hairanlah PAS berputih mata sewaktu beliau memasuki kembali UMNO apabila S46 dibubarkan. Akan tetapi, pada debat ini, beliau lebih banyak menyerang DSAI dari aspek peribadi dan tidak menumpukan kepada fokus utama perdebatan iaitu ‘harga minyak’. Fakta kes yang dikemukakan juga adalah lemah dan tidak disokong oleh bukti dan statistik yang jelas. Beliau juga banyak menimbulkan fakta baru yang tidak disebut oleh DSAI tetapi beliau mengatakan bahawa ia adalah daripada DSAI umpamanya perbandingan harga minyak Malaysia dan negara seperti Venezuala. Akan tetapi aku cukup bersetuju dengan soalan yang dikemukakan beliau dan tidak dijawab oleh DSAI iaitu, jika harga minyak turun sebanyak 50 sen, ia turun dari harga baru atau harga sebelum pilihanraya.

DSAI pula menampilkan hujah yang cukup bernas sekali disertakan dengan fakta dan analisis ekonomi. Sememangnya beliau lebih berpengalaman dalam bidang ekonomi berbanding Dato Shabery sesuai dengan peranannya yang pernah menjadi Menteri Kewangan. Beliau juga telah membuat keputusan bijak untuk tidak melawan serangan peribadi yang dilontarkan oleh Dato’ Shabery memandangkan peluang berdebat antara kerajaan dan pembangkang secara langsung amat sukar untuk diperolehi. Apa yang dikemukakan beliau ada benarnya juga, kita tidak wajar membandingkan Malaysia dengan Qatar, Arab Saudi kerana walaupun kadar inflasinya tinggi tetapi harga minyak rendah. Negara kita telah mengalami inflasi yang cukup tinggi sekarang dan ditambah pula dengan kenaikan harga minyak.

Memang kita patut bandingkan negara kita dengan Singapura, Korea dan beberapa lagi negara ASEAN yang suatu ketika dahulu setaraf pencapaian ekonominya dengan kita atau mungkin kita lebih hebat lagi. Tetapi sekarang, kita jauh ketinggalan. Ambil sahaja Singapura sebagai contoh. Dulu mereka meraih simpati dari kita. Mereka tiada tanah untuk pertanian, tiada bekalan air bersih akan tetapi sekarang mereka berjaya menjadi gergasi port antarabangsa dan sering memperlekehkan negara kita yang suatu ketika dahulu menjadi abang kepada mereka dan membantu mereka bertatih.

Padaku, Perbahasan hari ini jika diukur dari segi gaya ia dimenangi oleh Dato’ Shabery. Akan tetapi memandangkan isu ini bukannya isu kecil, maka ia patut dilihat dari segi fakta yang dikemukakan. Maka aku yakin yang ramai turut bersetuju sekiranya aku katakan Hujah DSAI lebih menepati format perbahasan dan beliau menang dari segi fakta.

Memorandum- Apa sebenarnya berlaku?

Saya terkejut apabila membaca blog seorang MPP USMKK yang ‘berjiwa rakyat’ kerana membangkitkan kembali isu peyerahan memorandum kepada ayahanda TNC BHEPP tercinta beberapa hari sebelum kemasukan pelajar baru sidang 08/09. Nampaknya YB kita bermain kata lagi, mungkin ingin mengumpul kembali sisa kekuatan yang semakin luntur ditelan masa. Atau mungkin juga YB kita ini masih mempunyai agenda tersendiri walaupun baki tampuk peperintahan hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi sebelum pilihan raya kampus berlangsung.

Rasanya, saya perlu menceritakan serba sedikit mengenai apa yang berlaku agar mahasiswa USMKK tidak mendengarnya dari sebelah pihak sahaja seterusnya membiarkan pemikiran anda dipincangkan oleh individu berkepentingan peribadi.

Memorandum tersebut sebenarnya telah diserahkan sewaktu perjumpaan diantara TNC, MPP, PSP, PSG dan PSK yang diketuai oleh YB Sobri. Kepimpinan PSP diwakili oleh YDP persatuan iaitu Saudara Ariffin, Saudara Abdul Mohaimin dan saya selaku jurugambar mewakili Exco Media PSP. PSG diwakili oleh beberapa orang student final year perempuan yang menjadi mangsa sewaktu pos malaysia menginap. PSK pula diwakili oleh saudara Zulhusni dan Zulhusli yang mewakili YDP mereka. Turut serta ialah YB ‘berjiwa rakyat’ yang menghebohkan kembali cerita ini, Tuan Haji Yusuff, En Hafiz, En Zul dan En Faizal Kompleks Sukan.

Beberapa agenda dibincangkan setelah memorandum bantahan penginapan Pos Malaysia diserahkan kepada ayahanda TNC. Berkenaan Memorandum tersebut, TNC telah menyampaikan rasa minta maafnya di atas apa yang berlaku dan mengakui kesilapan pihak pentadbirannya atas apa yang berlaku. Beliau juga berjanji akan mendapatkan laporan bertulis mengenai kejadian yang berlaku dan memastikan ia tidak berlaku lagi.Menurut En Faizal, program tersebut adalah melalui komplek Sukan dan hal penginapan telah dibincangkan dengan pihak desasiswa sejak dari bulan Februari lagi dan dia juga tidak pasti mengapa masih berlaku lagi kekalutan.

Saya akui yang TNC agak kecewa kerana memorandum ini dijadikan perkara pokok dan bukannya berkenaan hal akademik. Dia nyata kecewa dengan prestasi pelajar perubatan kerana ramai yang ditendang keluar dan ramai juga yang terpaksa mengulang tahun satu. Melalui perbincangan ini, kami telah brainstorming bersama-sama TNC mengenai punca dan jalan penyelesaian. Pihak PSP akan menjalankan kaji selidik dan mengemukakan hasil laporan. Sedih sekali apabila YB berjiwa rakyat terus menghentam sedangkan semester baru tidak sampai 3 minggu lagi berlangsung tetapi terus meminta hasil kaji selidik ini dan menyatakan bahawa pihak PSP gagal. Berkenaan akademik, kami telah mengemukakan beberapa cadangan kepada TNC untuk dilaksanakan bersama-sama

1. Memisahkan kuliah pelajar dental dan medic.

2. Pelajar dental tidak perlu dibebankan dengan exam medic.

3. Mengadakan kuliah sebanyak dua sidang untuk satu subjek secara rotate memandangkan kuliah yang sempit.

4. Menghadkan kemasukan pelajar baru perubatan.

5. Menambah bilangan atau memperbesar dewan kuliah.

6. Mengadakan kelas untuk pelajar mengulang dan mewajibkan mereka hadir. Satu enforcement dari pihak atasan diperlukan.

Jawapan TNC berhubung cadangan diatas.

1) Tidak dapat dilaksanakan kerana PSG tidak mempunyai tenaga pengajar pakar.

2) Bergantung ke[ada keputusan senat.

3) Tidak dapat dilaksanakan kerana masalah kewangan untuk membayar lecturer mengajar benda yang sama sebanyak dua kali.

4) Universiti memang tidak mahu menerima pelajar baru tetapi mereka tidak dapat berbuat apa-apa kerana ini keputusan dari kementerian pelajaran tinggi.

5) USM tiada peruntukan untuk membina dewan kuliah baru.

6) TNC bersetuju dan ingin pihak PSP dan HEP bekerjasama mengadakan satu program untuk beliau sendiri bertemu dengan pelajar mengulang. Beliau juga bersetuju dengan perlaksanaan kelas dan akan menyediakan tenaga pengajar.

Seterusnya, isu yang dibincangkan ialah isu penempatan pelajar sidang 08/09. Pihak PSP telah mendesak agar senarai nama penuh pelajar yang tidak dapat menginap di asrama dikeluarkan bagi memudahkan urusan memaklukan kepada ahli PSP melalui SMS dan belanja akan ditanggung oleh PSP. Tetapi sewaktu meeting bersam TNC ini dijalankan, menyuarat untuk rayuan pelajar yang menginap masih belum dijalankan. Akhirnya PSP tidak mendapat senarai nama tersebut sehinggalah sidang baru bermula.

Isu seterusnya yang dibincangkan ialah berkenaan dengan aktiviti pembangunan pelajar. Kami telah membangkitkan isu untuk menubuhkan kelab debat tetapi TNC menolak dan mencadangkan agar sekreteriat sahaja ditubuhkan.

Kami juga telah berbincang mengenai JPA dan meminta TNC membantu untuk menyama ratakan jumlah biasiswa pelajar dan menghapuskan perbezaan pelan A dan pelan B. TNC mengatakan bahawa itu adalah keputusan JPA dan mereka tidak boleh campur tangan. Sekiranya mahasiswa ingin menuntutnya, maka perjumpaan pelajar dan JPA sendiri patut di adakan dan TNC bersetuju untuk memberikan sokongan.

Seterusnya kami merayu dengan TNC agar exco dan HICOM Expo Kampus dibenarkan menginap sepanjang minggu orientasi pelajar baru bagi menyiapkan kerja-kerja mereka dan TNC berseteju dan meminta rundingan dibuat dengan En Hafiz. Selepas rundingan dibuat antara Azizi, saya dan En Hafiz melalui telefon akhirnya 7 orang dibenarkan menginap iaitu exco penajaan Expo Kampus.

Isu terakhir yang dibincangkan ialah pengantarabangsaan USM di mana TNC meminta lebih banyak program USM ke luar negara dijalankan. Cadangan ini disambut baik oleh kami.

Berikut adalah merupakan apa yang berlaku untuk makluman semua mahasiswa USMKK. Apa yang menyedihkan saya, sepanjang mesyuarat tersebut dijalankan YB ‘Berjiwa rakyat’ hanya tersenyum dan diam membisu sahaja. Beliau tidak membangkitkan pun masalah pelajar terutamanya nasib mereka yang mengundi beliau sebagai calon konstituensi PSK. Bahkan beliau turut memburukkan keadaaan apabila menyebarkan khabar angin kepada PPMS kononnya TNC mengamuk kerana kelakuan pelajar Pro M bertemu TNC. Sedangkan bagi saya, pertemuan itu cukup bermakna sekali kerana berlakunya perhubungan dua hala dan TNC memberikan respons yang cukup baik. Kesannya, beberapa hari lepas, saya dimaklumkan bahawa sekreteriat debat telah diluluskan dan kami sudah boleh membentuk jawatan kuasa kami. Begitu juga dengan program pengantarabangsaan.

Berkenaan dengan tuduhan YB kononnya ‘wira kampus’ telah mengedar borang kepada adik-adik 1st year mempunyai agenda sendiri, biar saya jelaskan walaupun saya bukanlah ‘wira kampus’ yang dimaksudkan tersebut. Akan tetapi ia adalah kerana saya turut mengagihkan satu borang survey yang dipersetujui oleh Dr Wan Nudri. Sewaktu program tautan ukhuwah anjuran Pusat Islam, sebanyak dua kertas survey diagihkan kepada pelajar 1st year iaitu survey MPP mengenai kewajaran penubuhan PMI (borang yang sebelum ini diedarkan kepada semua pelajar muslim sewaktu semester lepas) dan juga survey Kelas Peradaban Nabawi untuk melihat pemahaman pelajar mengenai comparative religion. Saya bertanggungjawab mengedarkan survey Kelas peradaban Nabawi dan meminta nama, course dan no telefon bagi memudahkan urusan follow up.

Itulah serba-sedikit penjelasan penyerahan memorandum antara MPP dan persatuan kepada ayahanda TNC. Di harapkan mahasiswa USM dapat menilai apa yang berlaku dan vukannya membiarkan mata anda dibutakan oleh virus penulisan yang ‘bias’ dan mengikut emosi.

p/s: Kepada YB berjiwa rakyat. Saya pengarah Tenis Grand Prix. Buat apa anda nak kecoh bab benda ni. Atau YB jealous sebab saya tak bagi baju sehelai kat YB.

p/s: Saya juga dapat laporan yang YB 'berjiwa rakyat' tak menjalankan tugas YB sebagai Ketua Exco Kebajikan PPMS kerana tak menjaga kebajikan pelajar non muslim. Mereka begitu kecewa dengan tindakan YB yang tidak mengendahkan sensitiviti pelajar India dan Cina yang tidak boleh makan daging. apa agaknya penjelasan YB

Friday, July 11, 2008

Masuk kampung for CSCF


bergambar bersama ibu angkat sewaktu first residency. Masa tu tak tidur rumah family angkat sebab political nyer problem

Esok akan masuk kampung lagi untuk second residency Community Study and Case Family kat Mukim Pak Pura, Bachok, Kelantan. Akan tinggal di rumah family angkat selama 5 hari.. Huhu must be tough for me sebab tak kan ada privacy. Besides, i dont like staying at other's house except my grandma's house. Nak duduk rumah uncle untuk 2-3 hari pun susah inikan pula nak stay kat rumah family angkat. Ish susah tul. Nak stay kat surau je ingat. Tp Siong tak bagi. Dia kata takut family angkat terasa. Tapi i'm going to suffer. Argh dilema nya. Nampaknya terpaksa la berkorban.

But i seriously didnt like staying at other's house. Because my parents bring me up that way. Anyway, untuk second residency ni, kitorang akan buat survey pasal smoking nak tau pasal KAP (Knowledge, Attitude and Practise) among smokers. Before this group kami nak buat bab obesiti..Huhu terasa gak sebab badan ni pun dah macam belon hidrogen dah. Nasib baik diorang tukar. Kalau tak..Ehem ehem. Malu la gak kat orang kampung. Hahaha. Doktor Gemuk!!


Antara operasi yang dijalankan sewaktu first residency. Walaupun kami meredah semak dan lalang di kampung tapi ia bukan operasi lalang ek.



Haha.. Nampaknya Siong dah jadi abang angkat aku.Huhu! Ye la kan.. sebab mak angkat dia ialah mak angkat aku.

Thursday, July 10, 2008

Pertembungan Dua Gergasi

Topik yang mendapat liputan hangat buat masa sekarang ialah mengenai pertarungan merebut kedudukan dan kuasa dalam pemilihan Ketua Bahagian UMNO Kelantan. Semestinya Kelantan akan bergegar lagi selepas gegaran PRU ke 12 yang belum berhenti lagi.

Bagi sesetengah orang, mungkin ini adalah perkara biasa dalam sesebuah organisasi. Tapi bagiku, Inilah yang sebenarnya yang semakin meranapkan UMNO. Pemilihan ketua bahagian seolah-olah dijadikan medan pertempuran sesama ahli. Mereka sanggup melakukan apa sahaja demi menjaga maruh diri dan proxy yang diwakili.

Di Kota Bahru contohnya bakal menyaksikan pertarungan bekas tokoh reformasi yang pernah ditahan di ISA dan kini mewakili proxy PM. Beliau bakal ditandingi oleh bekas calon parlimen KB tetapi tewas kepada bekas speaker Dewan Undangan Negeri pada PRU 12 yang lepas. Dan Bekas calon itu pula dikatakan mewakili proxy TPM.

Aku sebenarnya sungguh pelik dengan budaya ini. Mereka berada di sebuah organisasi tetapi berperang sesama sendiri. Entah apa yang mereka perjuangkan sebenarnya. Perjuangan memenuhkan kocek ataupun perjuangan untuk membela rakyat. Tapi mungkin juga poket rakyat akan terbela di sepanjang pertarungan ini. Mungkin ada yang menghulur duit untuk minum kopi sebaga sagu hati.

Pelabelan pertembungan antara PM-TPM juga menimbulkan sedikit kekeliruan bagi ku. Bukankah peralihan kuasa bakal berlaku tetapi kenapa proxy TPM nak mengukuhkan kuasa lagi. Proxy PM pun nak kecoh buat apa lagi. Lepas PM letak jawatan habis lah perjuangan mereka. Ataupun mungkin selepas PM letak jawatan, dia akan campur tangan lagi menerusi proxy nya. Hurm, complicated sungguh percaturan mereka ni. Sungguh aku tidak mampu untuk mengikut rentak perjuangan mereka.

Persoalannya, menerusi pertarungan ini, apakah mereka dapat merawati semula kekuatan parti mereka yang sedang nazak diserang wabak PRU 12 itu. Bagiku, keadaan akan menjadi lagi teruk. Tengok sahaja kesan daripada pertarungan KU LI- Mahathir dulu. Hancur lebur parti mereka. UMNO diharamkan dan Semangat 46 muncul.

Monday, July 7, 2008

Wajibkan solat bagi semua pemimpin?

"Syarat ini bagi memastikan mereka yang dipilih adalah mereka yang menjaga akhlak mereka supaya menjauhi daripada elemen rasuah dan tidak bermoral,"

"Mereka yang tidak menunaikan sembahyang itu menunjukkan bahawa mereka sudah tidak takut kepada Tuhan, Tuhan yang maha berkuasa, apatah lagi kepada manusia, yang sememangnya kurang berkuasa. Mesti mereka ini tidak takut dan berani berbuat apa saja," [Tok Guru Nik Aziz, Menteri Besar Kelantan, Malaysia Kini/sumber]

Sokong seratus peratus. Pemimpin yang benar-benar menjalankan amanah Allah sebagai Khalifah disamping mengamalkan Islam yang sebenar inilah sepatutnya dijadikan pemimpin. Mereka inilah yang sebenarnya patut ditaati seperti mana yang disebut dalam hadis Rasulullah. Bukannya pemimpin corrupt yang membelakangkan agama serta berlaku zalim.

Jilat menjilat

Laman web Carburetor Dung [klik disini]


Entah mengapa kumpulan Carburetor Dung dan Lawan Tetap Lawan dijemput untuk membuat persembahan di perhimpunan PROTES kenaikan harga minyak. apa dah hilang akalkah kerajaan Pakatan Rakyat kerana menerima idea Hishamuddin Rais untuk membawa masuk kumpulan-kumpulan ini.

Buat pengetahuan semua, Carburater Dung merupakan antara kumpulan underground yang agak terkenal dan membawa aliran muzik punk. seperti yang sedia maklum, Punk cukup dikenali sebagai golongan anti establishment dan anti government. Lagu-lagu mereka agak baik tetapi bila disebut pasal aliran ini memang kurang bagusnya. mereka lebih memilih kepada perjuangan berentakkan penentangan dengan meninggalkan agama jauh dibelakang. Dan sekiranya Pakatan Rakyat memerintah, kumpulan-kumpulan ini akan menentang mereka kembali sebab itu adalah perjuangan mereka. Menentang pemerintah.

Maka tak hairanlah dalam perhimpunan yang turut disertai oleh golongan ulama mereka masih lagi berani menonggeng punggung ke arah peserta sewaktu menyanyikan lagu 'Mari Nyanyi Menjilat'. Hal ini sekaligus akan menjatuhkan maruah kerajaan Pakatan rakyat selaku penaja utama perhimpunan ini.

Secara jujurnya, aku setuju dengan beberapa lagu nyanyian mereka. Muzik mereka pun bagus dan ada yang mampu membakar semangat. Lagu 'Mari Nyanyi Menjilat' juga sebenarnya mempunyai mesej tersendiri iaitu betapa masyarakat kita kini sanggup melakukan apa sahaja untuk membodek orang yang berkuasa dan 'punggung' secara konsepnya diertikan sebagai sesuatu jalan yang hina. Tapi perbuatan mereka itu sangat-sangat memalukan. Mereka lupa yang mereka menyanyi di pentas rakyat dan bukannya di gigs-gigs underground. sekalipun jika mereka menyanyi di gigs, tindakan itu tetap tidak dapat diterima.

Maka memang patut pun Alak dibelasah oleh para hadirin dan memang patut sangat-sangat Unit Tentera Amal tarik diri dari perhimpunan ni. Menjatuhkan maruah mereka sahaja sebagai pejuang Islam.


ALAK terlentang di atas lantai selepas dibelasah penyokong parti pembangkang ekoran tindakannya cuba melondehkan seluar di Stadium Kelana Jaya, Petaling Jaya petang semalam. [sumber Utusan Malaysia Online]

p/s : Kepada HIshamuddin Rais tak payah lah nak buat-buat menangis sebab sedih. Nasib sudah menjadi bubur. Lagipun anda juga merupakan golongan anti-establishment yang sememangnya sudah biasa dengan group Carburator Dung ni. Maka anda sendiri pun sudah tahu muzik mereka.
************
-An opinion from ex anti-establishment underground people-
jacknaim

Malaysia semakin goyah.....

"Political stability is extremely important"
[Tun Dr. Mahathir Mohamad]

Terbaru kita dikejutkan dengan kejatuhan indeks komposit kayu ukur utama prestasi pasaran saham negara kita. Ianya dikatakan sebagai kejatuhan paling buruk dalam tempoh enam bulan terkini. Kebanyakan penganalisis di bursa saham mengatakan bahawa ianya berpunca daripada kelesuan pasaran saham global dan peningkatan kadar inflasi di AS berikutan beberapa faktor. tapi yang anehnya ialah indeks seperti Hang Seng dan yang lain semakin menokok dengan penuh bergayanya. Ini membuktikan bahawa faktor yang dikemukakan oleh penganalis itu masih tidak lengkap dan ternyata ada faktor lain yang menggangu gugat kestabilan pasaran saham kita.

Perkara itu, tidak lain ialah kestabilan politik di negara kita yang semakin meruncing. parti pemerintah yang jatuh terduduk sejak PRU 12 hari itu masih belum dapat bangun-bangun lagi. ditambah pula dengan pelbagai kemelut dalaman parti komponen mereka.

Lebih parah lagi ialah isu mengenai kelemahan kerajaan pimpinan ayahanda Pak Lah yang tercinta dan ditambah dengan isu kes altantuya yang tiada kelihatan jalan penyelesaian dalam tempoh terdekat ini.

Terbaru pula melibatkan isu Liwat DSAI yang mana masing-masing saling-menuduh kononnya berlakunya konspirasi untuk menjatuhkan DSAI-Najib-Pak Lah.

Kesemua ini sekaligus telah mewujudkan satu keadaan tidak stabil di negara kita lantas menimbulkan keraguan dalam kalangan pelabur. sekiranya ia tidak diselesaikan dalam masa yang singkat, maka tidak mustahil kadar inflasi akan meningkat dan senario 1998 akan berulang kembali. Sekiranya ia berlaku lagi, apakah kali ini kita mampu untuk bangun dengan megah lagi.





Dedicated to Skubi group member


Jejaka untuk dijual
Berminat: Hubungi pusat khidmat pilihan jejaka machang.
YB Sarip Din
Teruskan melangkah dengan penuh perkasa.
Bersatu menentang kezaliman

Saturday, July 5, 2008

Orang kampung ; Miskin harta tapi kaya budi

Alhamdulillah, semasa berada di rumah, kelmarin aku sempat menghabiskan masa di kampung dan melawat jiran-jiran berdekatan rumah nenek. Seperti biasa, keadaan masih tidak berubah. Miskin dan mensayukan mata yang memandang. Di suatu rumah, aku diajak makan walaupun hanya berlaukkan telur goreng dan budu sebagai kuah. Juga pucuk ubi kayu rebus sebagai ulam. Aku menolak dengan baik, kukatakan yang aku sudah makan. Kemudian dihulur pula beberapa biji buah salak. Aku makan sekadar untuk mengambil hati mereka. Sebenarnya rasa kesal juga sebab pergi ziarah diorang tapi tak bawa buah tangan. Maklumlah duit dah sengkek.

Dari satu rumah, aku ke rumah yang lain. Ada yang sakit lutut menyebabkan tidak mampu bergerak. Tapi wajahku ini masih diingati. Syukur rasanya. Bila berbicara mereka bertanyakan pasal kerja. Masih bekerja di USM lagi ke doktor. Hurm.. aku dah tak tau nak jawab macam mana soalan ni. Dah berkali aku katakan yang aku hanyalah seorang pelajar perubatan. Belum menjadi doktor lagi. Tapi, oleh kerana penat menyatakan berulang-kali, akhirnya aku mengiyakan sahaja.

Bila suara orang mengaji bergema dari masjid, aku mengambil keputusan untuk solat di masjid Bukit Baka. Tempat yang suatu ketika itu selalu dijadikan mimbar kuliah-kuliah agama oleh Imam Pi (sekarang bergelar YB). Ingatkan ingin bertemunya untuk bertanya khabar tetapi dia tiada. Maklumlah sibuk. Kuliahnya masih lagi diadakan Cuma di waktu malam tertentu sahaja dan tidak serancak dulu.

Selepas solat, seorang pak cik menegurku dan kami pun berbual mesra dan perbualan itu disertai oleh beberapa orang pak cik lagi. Sungguh tak disangka yang mereka masih mengingatiku. Seorang budak kampung yang sering bergelumang dalam sungai dan merayap di sekitar kampung. Tapi aku sudah tidak mengingati mereka. Kejam juga aku ni.

Itulah ragam orang kampung. Mesra di ajak berbual dan bahasa penuh dengan sopan-santun. Cuma masih dibelenggu kemiskinan. Walau apa-apapun aku cukup bangga kerana dapat beramah-mesra dengan golongan ini.

Lantas aku teringat kata-kata seorang teman ASPIRASI sewaktu aku meng’sms’ nya berkenaan isu kenaikan minyak. Aku cukup terkedu dengan kata-katanya. “Jangan jadi macam orang kampung.”

Kepada sahabatku ini, memang aku berasal dari kampung dan begitu juga dirinya. Juga berasal dari kampung yang sehingga kini masih dalam arus kemiskinan. Tapi agaknya sahabatku ini lupa. Lupa bahawa orang kampung juga ada harga nilai mereka. Memang mereka miskin dari segi harta dan mungkin juga mereka agak ‘miskin’ dari segi ilmu. Tetapi mereka tidak pernah miskin dari segi budi bahasa.

It wasn’t intellectual who give me the courage to undertake this gigantic task, but I can reveal this-I found the courage because I encountered these two classes, country people (countrymen) and German worker.” Adolf Hitler, Ucapan Kemenangan Parti Nazi

Dan orang-orang kampung ini cukup memberi kesan kepada masa depan negara. Marilah kita sama-sama mengintelekkan orang kampung dan jangan biarkan mereka terus diperbodohkan lagi. Sudah tiba masanya kita mengkayakan mereka dengan ilmu dan juga harta mengikut nas-nas agama yang betul.

Allah Matlamatku, Rasulullah ikutanku, Al Quran pedoman hidup, Syahid impianku.

REVOLUSI MAHASISWA MEMBENTUK PEMIKIRAN MERDEKA

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org-orang yang beriman."[ Surah Al-Imran ayat 139]

Memori Terindah