Wednesday, December 21, 2011

We get hurt too

Doctors are human being. we are not a superhero who can do things perfectly. Even if we are one of the superhero, still nobody can deny the fact that super hero also screw up. Even superman occasionally loses his power or turn rage when meet the green kryptonite.


When things did not turn out to be perfect, we also get hurt. The screaming of the patient, their pain and suffering. We feel it too. Even when we failed to take blood investigation or failed to set IV line, we get hurt too. It stab straight deep to the heart.

Thursday, December 15, 2011

Motivasi buat diri dan teman




Membaca kembali kisah-kisah sewaktu bergelar pelajar perubatan memberikan seribu satu rasa buat diri apatah lagi mengenangkan betapa banyak janji-janji yang tidak mampu untuk ditunaikan. Hasrat untuk menjadi doktor muslim hanya mampu dicapai separuh. Title ‘doktor’ sudah diperolehi tetapi nilai sebagai seorang ‘muslim’ masih belum mampu untuk dicapai.


Betapa diri ini malu dan kecewa memikirkan arah tuju yang semakin kelam. Dunia menjadikan diri ini semakin hanyut.


Semoga catatan-catatan lama sewaktu bergelar pelajar perubatan ini mampu untuk mengembalikan saya kepada satu cita-cita yang pernah dipendam suatu masa dahulu.


Perkongsian ini merupakan catatan-catatan lama saya yang penuh suka dan duka. Kebanyakannya sudah pun diluahkan melalui blog peribadi ini tetapi ia diolah semula dalam bahasa yang lebih baik. Semoga mereka yang bercita-cita untuk menjadi doktor, sedang mempelajari ilmu kedoktoran akan mendapat manfaat darinya.


Semoga diri saya sendiri akan mendapat satu momentum dalam menjalani kehidupan seharian sebagai seorang doktor. Semoga impian untuk bergelar pakar perubatan kecemasan dan trauma akan tercapai.


insyaALLAH


Allah Matlamatku, Rasulullah ikutanku, Al Quran pedoman hidup, Syahid impianku.

REVOLUSI MAHASISWA MEMBENTUK PEMIKIRAN MERDEKA

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org-orang yang beriman."[ Surah Al-Imran ayat 139]

Memori Terindah